Valtimoterveys

Vähäinen liikunta

Säännöllinen liikunta edistää terveyttä ja sillä voidaan ennaltaehkäistä ja hoitaa sairauksia. Liikuntaa tulisi harrastaa joka päivä vähintään 30 minuuttia.

Säännöllisellä liikunnalla on monia hyviä vaikutuksia elimistöön, se muun muassa

  • vahvistaa sydänlihasta parantaen sydämen pumppausvoimaa
  • pienentää leposykettä ja laskee verenpainetta
  • parantaa elimistön ja lihaksiston verenpainetta
  • tehostaa hapen käyttöä
  • kasvattaa lihasmassaa, pienentää rasvakudosta
  • nostaa veren HDL-kolesterolia, laskee LDL-kolesterolin ja triglyseridien määrää
  • laskee verensokeriarvoja.

Istumisen haitat

Yli puolen tunnin yhtäjaksoinen istuminen hidastaa aineenvaihduntaa, kuormittaa selkärangan välilevyjä sekä aiheuttaa negatiivisia muutoksia hengityselinten ja verenkiertoelimistön toiminnassa. Yksittäinen urheilusuoritus ei korjaa istumisen aiheuttamaa haittaa. Tutkimusten mukaan yli kahdeksan tuntia päivittäin istuvilla on suurempi todennäköisyys sairastua tyypin 2 diabetekseen ja valtimotauteihin. Etenkin iäkkäillä ihmisillä pitkät istumisjaksot ovat haitallisia, sillä ne heikentävät myös tukilihasten lihasvoimaa.

Omaa istumistaan voi vähentää monella tapaa, vain mielikuvitus on rajana. Yhtäjaksoista istumista voi vähentää työaikana ja kotona yksinkertaisilla keinoilla esimerkiksi pitämällä seisovia kahvitaukoja ja säännöllisiä verryttelytaukoja päivän mittaan. Joka kerta kun nousee jaloittelemaan, edistää omaa terveyttään.