Liikuntaelinterveys


Tuki- ja liikuntaelinterveys ja liikunta

Reumasairaudet

Liikunnalla voidaan lievittää reumasairauksien aiheuttamaa kipua ja jäykkyyttä. Liikuntamuodoksi kannattaa valita laji, jossa ei ole voimakkaita tärähdyksiä tai vääntöjä. Reumaa sairastavalle suositellaan kevyesti kuormittavaa liikuntaa vähintään puoli tuntia päivässä ja lihaskuntoa kohottavia harjoituksia kaksi kertaa viikossa. Liikuntasuoritus voi aiheuttaa hetkellisiä nivelkipuja, mutta niitä ei saisi esiintyä enää suorituksen jälkeisenä päivänä.

Nivelrikko

Nivelrikon hoidossa säännöllinen liikunta on tärkeä tekijä. Liikunnalla voidaan vähentää kipua ja parantaa potilaan toimintakykyä. Suositeltava liikuntamäärä on vähintään puoli tuntia päivässä. Lihaskuntoharjoituksia voi tehdä kahdesti viikossa. Vedessä tapahtuva liikunta voi olla sopivin liikuntamuoto kivuliaassa vaiheessa. Jos jokin iskutyyppinen liikuntamuoto aiheuttaa huomattavaa nivelkipua, sitä tulisi välttää.

Selkäsairaudet

Säännöllinen liikunta on hyväksi selälle. Raskas liikunta sairauden alkuvaiheessa saattaa hidastaa toipumista, mutta kevyestä liikunnasta, esimerkiksi kävelystä, voi olla apua. Selän hyvät lihakset auttavat suojaamaan selkää liiallisen kuormituksen ja väärien asentojen haittavaikutuksilta. Hyviä liikuntamuotoja selälle ovat muun muassa vesiliikunta, kuntosaliharjoittelu, pyöräily, hiihto, kävely ja sauvakävely.

Niskahartiaseudun kiputilat

Niskahartiaseudun kiputiloja voidaan helpottaa liikunnalla. Liikunnaksi sopivat esimerkiksi punttijumppa, voimistelu, kävely ja sauvakävely. Liikuntaa suositellaan vähintään puoli tuntia kolmesti viikossa ja myös lyhyemmät ns. hyötyliikuntajaksot tuovat apua oireisiin. Päivään kannattaa sisällyttää myös lyhyitä venyttelytuokioita.