Hengitysterveys


Ruokakolmio

Ruokakolmiota voidaan käyttää konkreettisena apuna terveyttä edistävän ruokavalion koostamisessa. Ruokakolmion pohjalla olevat ruoka-aineet kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon ja niitä syödään paljon. Kolmion huipulla olevia ruoka-aineita käytetään niukasti.

Ruokakolmio:

  • Ruokakolmion perustana toimivat kasvikset, marjat ja hedelmät, joita suositellaan syötäväksi vähintään 500 g päivässä.
  • Peruna ja vähäsuolaiset täysjyväviljavalmisteet kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon.
  • Rasvattomia ja vähärasvaisia nestemäisiä maitovalmisteita suositellaan noin 5 dl päivässä ja ruokavaliota voi täydentää vähärasvaisella ja vähäsuolaisella juustolla.
  • Kalaa suositellaan syötäväksi 2-3 kertaa viikossa.
  • Punainen liha ja lihavalmisteet valitaan vähärasvaisina ja vähäsuolaisina ja niitä tulisi syödä korkeintaan 500 g viikossa.
  • Leivälle suositellaan kasviöljypohjaisia levitteitä ja salaattiin öljypohjaista kastiketta.
  • Suolaa ja sokeria suositellaan vain vähän.