Hengitysterveys


Hengitysterveys ja liikunta

Astma

Liikunnalla voidaan helpottaa astman oireita. Astmaatikot voivat harrastaa monipuolisesti eri liikuntamuotoja. Jos liikunta aiheuttaa oireita, lääkitys on epätasapainossa. Hyvin rasittavaa ja pitkäkestoista liikuntaa kannattaa välttää, sillä se saattaa lisätä hengitysteiden supistumisriskiä. Liikkumisympäristön täytyy olla pölytön ja saasteeton ja kovalla pakkasella liikunta kannattaa suorittaa sisätiloissa.

Keuhkoahtaumatauti

Liikunta on tärkeä osa sairauden hoitoa keuhkoahtaumatautipotilaalle, sillä yleensä se vähentää sairauden oireita. Lisäksi liikunta vahvistaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa suositellaan päivittäin 10 minuutista puoleen tuntiin. Viikossa tulisi liikkua kaksi ja puoli tuntia. Lihaskunnon ylläpitämiseksi kannattaa tehdä lihaskuntoharjoitteita 1–2 kertaa viikossa.

Uniapnea

Uniapneaa sairastavan on hyvä liikkua vähintään tunti päivässä, sillä liikunta kuluttaa kaloreita ja auttaa painonhallinnassa. Liikuntamuodolla ei ole väliä, vaan liikuntamäärä voi koostua vaikka työmatkaliikunnasta ja hyötyliikunnasta.