Aivojen terveys

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat elimistön ensisijainen energianlähde ja niitä tulisi nauttia päivittäin. Kuten rasvoja, myös hiilihydraatteja on terveyden kannalta eri laatuisia. Hyvälaatuisista hiilihydraateista saat kuituja, jotka pitävät kylläisenä. Lisäksi kuidut sitovat LDL-kolesterolia ja ehkäisevät suolistosyöviltä.

Päivän kokonaisenergiamäärästä (E%) suurimman osan suositellaan koostuvan kuitupitoisista hiilihydraateista. Niiden saantisuositus on 45–60 E%. Lisätyn sokerin osuuden kokonaisenergiamäärästä tulisi olla vähäinen, alle 10 E%.

Hiilihydraattien lähteinä tulisi suosia täysjyväviljavalmisteita ja vähäsuolaista täysjyväleipää vaaleiden viljatuotteiden sijaan. Päivittäinen käyttömäärä on naisilla kuusi ja miehillä yhdeksän annosta. Yksi annos tarkoittaa yhtä leipäviipaletta tai 1 dl:aa keitettyä täysjyvälisäkettä.

Vihanneksia, juureksia, palkokasveja, sieniä, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä nauttia joka päivä vähintään 500 grammaa, osa niistä kypsentämättöminä.